lørdag den 26. januar 2008

Arven

Nu da jeg alligevel var tidligt hjemme fra job, kunne jeg jo lige så godt kaste mig over at få pakke det ud jeg har arvet. Arven er et spise- og kaffestel til 12 personer. Stellet hedder 'Brudeslør'. I det pureste kongelige porcelæn. Eller rettere, det er fra Bing og Grøndahl. Inden de blev købt op af Den Kongelige Porcelænsfabrik eller Royal Copenhagen som det jo hedder i dag.
Der er så mange skønne ting der gennem tiden er brændt i ovnene hos Royal Copenhagen. Hvis jeg tænker på hvor mange hænder der har taget nænsomt ved dette smukke porcelæn. Hvor mange, til tider mikroskopiske, penselstrøg der er at finde. Der er ikke noget at sige til at det både i kroner og affektion har en værdi der er stor. Når først man har valgt at få et stel som dette, er det jo ikke noget man sådan lige skifter ud. Så bliver jeg noget overrasket og glad over, at min Mor betænkte mig med sådan en flot gave.
Det er et gammel stel. Ikke noget man suplere, hvis man skulle være uheldig med en kop eller to. Ikke fra almindelige butikker ihvertfald. Hvis man skal suplere, så foregår 'jagten' hos antikhandlere. Og selv om det unægteligt er spændende at finde 'godbidder' sådan et sted, så er det med stel af denne art, ikke bare sådan lige. Det er smukt, enkelt og elegant. Det produceres ikke mere, og jeg har ledt på nettet
for at finde nogle oplysninger om det, men endnu forgæves.
Der er masser af oplysninger om musselmalet og blå blomst (de første stel fra Den kongelige porcenlænsfabrik), men ikke et dyt om de her. Så jeg ringer til Royal Copenhagen.
Hvis der er nogen der skulle være 'selvskrevet' til at vide noget om det, burde det jo være dem.




Ingen kommentarer: