søndag den 20. april 2008

Dilemma

Christian på 14... eller som han selv ville sige, efterfulgt af en hovedrysten og øjenrulning..."aaiii altså næsten 15 ... Mor... "...
Christian startede for ca. et års tid siden med at små-ryge... og inden I nu kommer med en prædiken om uansvarlig mor osv... så ja, jeg ved det.... man skal IKKE ryge som 13 årig....
Vi vi bremst rygningen og gennem resten af skoleåret sidste år og sommerferien, havde den unge mand ikke røget....
Så starter han på efterskole, hvor der er flere andre der ryger... og nu ryger Chr. så i igen og starter op med at ryge en gang til... :o(
Jeg skælder og smælder, tigger og ber, forklarer og truer med diverse følgevirkninger.... og nu ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal gøre mere.... og lige meget hjælper det....
Ungens egen forklaring er at han ryger 2-3 smøger om dagen og at det får ham til at falde til ro... vel det der meget omtalte belønningscenter han 'smører'....
Jeg synes ikke det er ok når man er 14 år, snart 15 at man ryger... :o(
samtidig må jeg se mig 'slået' af at jeg ikke kan kontrollere hele tiden om han ryger, hvor meget han ryger og hvornår...
Hvad ville du gøre i den situation ???

11 kommentarer:

Tina sagde ...

PUha jeg forstår dig !!!

Jeg har selv røget siden jeg var i samme alder som ham, og har nu brugt flere år på at stoppe, og har været røgfri siden 11 sept. for "næsten" to år siden.

Du kan ikke gøre ret meget andet end det du allerede har gjort. Har du fortalt ham at rygning kan stoppe væksten??? Har du vist ham billeder af rygerlunger? Jeg er kun 160 cm høj og rygningen fik skylden af lægerne. Jeg havde 50% lungekapacitet da jeg stoppede... heldigvis igen 100%...
Så hvis end ikke skrækhistorierne hjælpe, så bak...

Du kan desværre kun læne dig tilbage og sige "Ryg min skat, ødelæg dit liv - men betal selv"!!! Du KAN ikke gøre mere, med mindre du vil lægge ham i benlås og mure ham inde ;) Det er hårdt, men jeg kan ikke se hvad du ellers kan gøre.
Der ud over kan du forbyde røg i dit hjem, det gjorde mine forældre!!

Jane sagde ...

Hmmm... det med væksen er måske lidt svært... ungen er vel omkring 185 cm....
Min kæreste ryger også, så det er lidt svært at forbyde røg i hjemmet... Ungens far ryger også ... såe... :o(

Tina sagde ...

Øv det var da nogen trælse råd så ;)
Det er så svært det der... for du kan jo ikke rigtigt gøre mere :)

Jane sagde ...

Som Tina siger, så tror jeg heller ikke du kan gøre noget. Jeg røg selv da jeg var 13 og hvis der var nogen der ikke skulle bestemme over mig så var det mine forældre!
Uanset om du vil ha det eller ej, så ryger han, han vil bare gøre det i smug.
Det er skide ærgerligt, men fra mig selv ved jeg at moralprædiken ikke hjælper en disse.

Jane sagde ...

Det er jo det han har gjort... røget i smug... jeg opdagede det 'heldigvis' først...(måske syntes Chr. egentlig det var den hårdeste straf at 'moar' fandt ud af det... for hun skælder sgu ud)... hvis efterskolen havde opdaget det først, var han blevet ekspederet hjem, for han havde ingen rygetilladelse... såe...

Pia sagde ...

Hmmm... hvor får han pengene fra, til cigaretterne? Hvis det var mig, ville jeg ikke give min søn rygetilladelse på efterskolen, så må det da give sig selv...? Vil han gå på efterskolen, eller vil han ryge?

Jeg ved godt jeg måske lyder lidt skrap, men jeg er selv tidligere ryger, og har gjort alt hvad jeg kan for at mine børn ikke skal begynde at ryge, og indtil videre er det lykkedes. Min 15 årige søn, tager stærk afstand fra både at drikke og ryge, selvom de fleste fra klassen gør det. Han bryder sig ikke meget om, at deltage i klassens fester, for de går kun ud på at drikke sig sanseløs beruset.

Kh Pia

Jane sagde ...

Der SKAL indbetales 75 kr. pr. uge til lommepenge på efterskolen... så derfra kommer pengene...
Desværre er der ikke rigtig noget valg omkring skole, da Haderslev kommune desværre ikke kan tilbyde noget bedre rent indlæringsmæssigt... Christian har ADHD...
Heldigvis tager begge mine også afstand til at gå i byen og drikke sig fuld, alkohol i det hele taget...
Anders tager også afstand fra tobakken... det er kun Chr. der er faldet i ...

Rosatina sagde ...

Jane har jo samme problem som dig... Du kan egentlig ikke gøre så meget, for VIL han ryge så gør han det...
Nu har jeg det jo sådan at hjemme hos mig ryger man ikke indendørs, så vil hun ryge må hun ud uanset vejret...
Håber hun stopper igen når hun skal på efterskole, for den er nemlig røgfri når hun starter...

Rosatina sagde ...

Jane vil lige sidet Rosatina er mig Annelise fra Viborg, så du lige ved det
knus

Dorte Lyager sagde ...

Åhh, Jane - den er super svær! Jeg husker selv alt for godt det indirekte gruppepres, og følelsen af at høre med i en gruppe. ´Men VIL han ryge, så gør han det. Jeg tror som forældre, man kan være gode eksempler for sine børn og have en klar holdning - og det har du. Det tror jeg er supergodt. Hvad siger din kæreste og hans far - bakker de din holdning op? Det kan de jo godt selvom de selv ryger. Hvis I tre voksne omkring ham bakker op om at han ikke skal ryge i nærheden af jer - så bliver forbruget også (lidt) mindre end hvis i siger "puls løs". Så har han chancen for lettere at stoppe når han bliver en 20-21 år, hvor det ikke betyder helt så meget hvad vennerne gør.

Jane sagde ...

Min kæreste tordner lige så meget som jegselv... for han vil jo også gerne ungen ikke røg...
Ex-manden er desværre ikke helt så principfast...han lader ham ryge hos sig... og har sågar 'fodret' ham med smøger... men det har jeg fået stoppet...
Det er træls...godt det ikke er hash eller noget 'stærkere' han har kastet sig ud i... eller var døddrukken hver week-end og flakkede rundt i byen...