onsdag den 28. oktober 2009

Varmekasse

Har I også sådan en ? - en varmekasse.

I gamle dage, havde hvert en køkken, med respekt for sigselv en varmekasse. Det er vist gået fløjten de fleste steder.
Varmekassen var en trækasse med halm i, hvor grødgryden blev sat i, så kunne den holde sig varm, til alle karlene havde været inde at spise.

Nå, men det er nu heller ikke helt sådan en varmekasse vi har herhjemme. Det er nemlig 'kun' en skuffe i baggangen, med masser af huer, vanter, halstøjrklæder og nu altså også en halsedisse.
Af den uldne slags.

Imens jeg strikkede på trøjen, og ikke mindst på 'skalkeskjulet', der i øjeblikket er julegaven til Mie, så løb der en bestilling ind på 'noget varmt til halsen, så jeg ikke fryser når jeg kører knallert'.
Det er en af vore venner, der daglig færdes på en knallert og har problemet med at jakkens krave ikke vil slutte tæt og det trækker ned i jakken.

Ønsket var et 'rør', men jeg strikkede nu en halsedisse istedet, for garnet er for kraftig til at kunne stoppes op i en styrthjelm. Jeg ville ihvertfald nødig. Garnet er stadig en gammel traver, nemlig det islandske, hvor der er lagt en sort og brun tråd sammen, strikket på pind 5 og huhej derudaf... i løbet af kort tid var der noget færdig. Der er taget ud 6 gange pr. omgang. Det er passende synes jeg, for så bliver bullen netop vid nok til at folde sig pænt om skuldrene ...

Der blev strikket to halsedisser, og den ene ryger afsted til ejermanden indenfor kort tid. Den anden ryger i vor 'varmekasse'.

Det kunne jo være at de unge mennesker blev så kloge, at det er bedre at være varm end at se godt ud. ;o).... og så skal det ikke være på grund af manglende textiler de går kolde rundt ....

Ingen kommentarer: