torsdag den 17. maj 2007

Haven i maj





Selv om det er vores første forår i haven, elsker jeg allerede rødtjørnen. Sikke en blomsterpragt. Den minder så meget om min Mormors have, hvor den store rødtjørn var en pragtfuld start på sommeren.

Rødtjørnen var jo rammen om mange begivenheder hjemme hos mine mor-forældre. Der blev klippet grene af den hvert år når den blomstrede og sat i vaser, og de smukke røde blomster fyldte stuerne med deres glade hoveder.

Den var baggrunden på mit konfirmationsbillede og igen på billederne fra mine studenterdage.

Der blev klippet små sirlige buketter af den og sat fast på min Mormors kiste, da hun skulle bisættes. Aldrig har jeg set så enkelt pyntet og alligevel så smuk en kiste.

Så man kan sige, at rødtjørnen var med i familien på godt og ondt.

En anden jeg har forkærlighed for, er Rhododendron. Den grønne busk, der står og skutter sig i frost og sne en vinter igennem, og i foråret, inden alt andet næsten tænker på at komme op, sender den al saft og kraft ud i grene og samler sine kræfter til at sætte de store store knopper, der senere folder sig ud i et farveorgie af rang.

Rhododendron'erne står snart i fuld pragt. De blev flyttet alle sammen sidste år, men tilsyneladende har de alle overlevet, omend de er lidt "træge" i år.

Glæder mig til at vise meget mere frem fra vor have.

Ingen kommentarer: