mandag den 27. juli 2009

Trutti Frutti

- og nej, jeg lover jeg ikke forsøger at synge ....

og i mit tilfælde har ovenstående heller intet med sang at gøre...


Egentlig har jeg aldrig brudt mig om ordet Trutti Frutti, men ikke desto mindre er det meget brugt. Jeg foretrækker saftkoger.

Men... at jeg også føler mig helt 'mormor-agtig' når jeg står i køkkenet og koger saft på min nyanskaffelse.... er en helt anden sag :o)


Nyanskaffelsen blev erhvervet på Vorbasse Marked i brugt tilstand. Den var pæn og med gummislangen, så det var et held at ingen havde set 'skatten' før mig.


I dag har jeg samlet alle nedfaldsæblerne fra græsplænen og høstet en masse rabarber. Under vandhanen en tur og i min 'nye' saftkoger. Og vupti... en times tid senere havde jeg 5 liter saft.


Jeg er typen der søder saften med sukker, for jeg tror på at den ikke bliver mindre sund af rigtig sukker end kunstig fremstillet sødestoffer. Så må vi tage et glas mindre og lidt mere vand ind imellem. Så holder 'lageret' også lidt længere.


For der er ikke kun rabarber/æble saft på lager, jeg var så heldig at en bekendt for 14 dage siden ikke ville have sine ribs, så kæresten og jeg ilede til og fik plukket og plukket, hvilket resulterede i 6 glas gele og 4 liter saft.


Som barn fik vi ikke andet end hjemmekogt saft, fra hjemmedyrkede frugt og bær. Så da jeg flyttede hjemmefra, var jeg fyldt op til op over ørerne med hjemmelavet. Det er heldigvis overstået og jeg bager selv brød og nu laver jeg så altså også saft.


Gad vide om mine børn også bliver 'træt' af hjemmebag og hjemmesyltet når de er klar til at flyve fra reden ? Jeg håber det ikke.... :o)


Forresten, så har afkommet fødselsdag på fredag... hele 16 år bliver de. Hold da op hvor tiden er løbet stærkt.


Hav' en fantastisk mandag :o)






Ingen kommentarer: