tirsdag den 28. juli 2009

Tirsdagssyslerier

Tirsdagssyslerne i dag gik ud på at få snittet 6 agurker til vinteren agurkesalat...

Desværre er agurkerne ikke af egen avl, da vore agurkefrø ikke ville spire. Så vi lod supermarkederne 'avle' de agurker vi skulle have i fryseren.

Ved siden af står gårsdagens fremstilling af saft, jeg synes selv det har en fantastisk farve :o)

I den lille retroskål, ovenpå brødkassen, er der en 'Herman' i. Kan I huske kagen, der blev dyrket, delt og bagt. Jeg kan huske ham fra dengang jeg var barn, hvilket jo immervæk er en del år siden efterhånden. Tulle havde ham med hjem for et par måneder siden, og hun mener vi skal dyrke, dele og bage den ene del og dyrke den anden del. Så hver 10. dag ca. er der en ny Herman klar. Og ungerne elsker det :o)

Desuden fik jeg også lige presset appelsinerne, som ingen rigtig gad spise. Presset saften ud, skilt kernene fra og hakket skallen. Så nu skal der om lidt koges appelsinmarmelade. Skal bare lige i byen efter geleteringsmiddel.

Det glæder jeg mig til, altså marmeladen, for den slags marmelade har jeg ikke prøvet at lave før.

Bemærk også lige 'retro-hakkemaskinen'. Det er et arvestykke fra min Mormor. Den har hakket mange, mange grise. Det er blevet lavet uendelige mange kilometer medisterpølse på den. Og jeg bruger den rigtig tit. Hakker gulerødder, skiver agurker til agurkesalat og nu altså også appelsiner. Jeg føler mig heldig hver gang jeg finder den frem og kan nogle af de ting jeg har lært for mange år siden. For hold da op, hvor er der mange i min alder, der hverken kan håndarbejde eller lidt i et køkken.

Hav en fantastisk tirsdag :o).... det har jeg planer om ;o)




Ingen kommentarer: