søndag den 8. maj 2011

Slikmunde i hobetal

Det er hvad vi er på matriklen... tykke som tynde har vi 'en sød tand' alle sammen ...

Vi har i dag lavet hjemmelavet is... en stor portion til gæstebud, der forhåbentlig skal løbe af staben i næste week-end, og en lille portion til 'forsmagning', for drengene blev enige om, at man bestemt ikke kunne byde gæster på noget de ikke havde godkendt....
Der skal måske tilføjes at det absolut ikke er første gang vi laver is af den opskrift, og at de har 'testsmagt' det op til flere gange før.... såe ... ;o)

Opskriften på verdens bedste is :

6 æggeblommer
150 gr. flormelis
½ l. fløde
1½ tsk. vanillesukker

Æggeblommer, vanillesukker og flormelis piskes til det er hvidt og luftigt. Flødes piskes for sig. Fløden vendes i æggemassen med en dejskraber. I en form og i fryseren. Fryses ca. 4 timer før det kan betegnes som is.

Man kan fylde mange lækre ting i isen. Hakket chokolade af forskellig art. Chokoladeis kan laves ved at smelte og piske en plade chokolade i æggemassen inden fløden kommer i. Det er sådan set kun fantasien der begrænser.

Jeg har så altid bagt kys af de overskydende æggehvider. Men jeg er bare ikke 'verdensmester' i kys (ihvertfald ikke dem fra ovnen ;o) Og jeg ærgede mig hver gang over, at det var 'spildte' kræfter, når kyssene skulle skrabes af pladen. De bliver godt nok spist, ungerne elsker dem, men de er bare ikke særlig repræsentable jo...

Så på nettet fandt jeg denne opskrift :

Sandkage af æggehvider

250 gr. sukker
250 gr. smør
250 gr. mel
6-8 æggehvider

Smør og sukker piskes. Æggehviderne tilsættes lidt af gangen og der piskes meget for hver gang. Til sidst tilsættes melet. Dejen skal i en smurt 'sandkageform' og sættes i en 250 gr. varm ovn i 15 min. så sænkes temperaturen til 150 gr. i 5 kvarter.



Nu skal vi testsmage den om lidt ;o)

Ingen kommentarer: