onsdag den 10. september 2008

ZEN

Vi er på mit arbejde igennem en process, en lean-process, hvor alle vore arbejdsopgaver skal lean'es....

Lean betyder at 'slanke'. Så alle opgaver skal, sagt på en anden måde, effektiviseres...

Når man i en virksomhed, begynder at foretage en så drastisk ting som lean, så endevender man alle arbejdsprocesser og finder ud af hvor man kan spare minutter og kroner. En process der vipper en virksomhed på højkant, ryster den lidt og lader den falde på plads igen. Sådan en process vil altid, uden undtagelse, skabe uro i rækkerne...

Og intet nyt under solen, for det gør den også hos os....

MEN.... så var det at jeg foreslog min chef, at vi lærte at overskue disse forandringer. Et er at man lean'er processer, men hvad med medarbejdernes tankegang.


Jeg havde hørt fra 'coach-goddien' at zen-meditation var en god måde at lære at fokusere på en enkelt opgave af gangen. Og bruge 100 % energi på den enkelte opgave. Fik en hjemmeside hvor jeg kunne læse mere. Da jeg havde tygget på det et par dage, gik jeg til chefen og foreslog, at vi alle fik indsigt i zen og tankegangen omkring zen.

Chefen købte sørme ideen og nu skal vi zen'e 3 eftermiddage, hvor vi lærer teknikker til at koncentrere energien og fokusere på opgaverne. Og ikke mindst teknikker til meditiation.

Jeg har mediteret før og mediterer gerne en 3-4 gange om ugen. Mind-fullness. Det giver overskud og kraft til hverdagen.

Jeg glæder mig til zen, men tror jeg er en af de få.
Jeg fortæller migselv, at det er fordi 'hønsene' i afdelingen ikke ved, hvor meget godt meditiation kan gøre.

Ingen kommentarer: