mandag den 22. april 2013

Vil du med på biblioteket ?


Først tager vi turen op af Højgade. Der er jo som sådan ikke noget at sige til den kom til at hedde Højgade, ihvertfald 'nedefra' ;o)
Der er et fantastisk glimt til Haderslev Domkirke og ikke mindst de gamle huse i nabolaget....


Jeg passerer 'Vægterstuen'. Haderslev Vægter Laug har til huse i Højgade. Det er et af de få danske byer der har vægtere tilbage. De går hver aften i sommerferien og igen i December. 
Rigtig hyggelig tradition. Og så synger de jo fantastisk ....


Jeg runder Torvet. Og undrer mig stadig over hvorfor man har sat kunsten så højt, at man ikke kan beundre det. Et rigtig hyggeligt torv, hvor man kan få en bid mad, en tur i biografen og se på nogle fantastiske butikker.
Allerede i aften var der nogen der sad på 'gaden' og spiste. Dog udstyret behørigt med tæpper og jakker... men forstår godt at lysten er der.... :o)


Lidt længere ned, på Nørregade, runder jeg den ene ende af domkirken. Den smukke gamle kirke, der oprindeligt var katolsk. Sådan kan de jo gå, ikke flere messedrenge, men masser af salmesang for protestanter istedet.


En tur ned langs domkirken på de toppede brosten. Et imponerende bygningsværk. Slår tit et slag denne vej, for at komme 'på tværs' i Haderslev. 


Gad vide om det er min 'kammerat' der sidder næsten dagligt og kigger ind til mig fra min altan ?...
Den gad da knap humpe et par centimeter, da jeg passerede den tæt.


Så nåede jeg på solsiden af kirken. Apotekergade. Tænk for laaang tid siden, var jeg til bryllup her. Da min bror skulle giftes. Dengang kunne jeg ikke drømme om jeg nogensinde ville komme til at bo så tæt på. 
Denne smukke kirke forsøder mine søndage med sprødt klokkespil. Det er ikke tosset at være bybo.


De gamle huse omkring kirken, er næsten samme årgang. Men utroligt velbevaret. 


Endnu en gennemvej. Præstegade. Bestemt en by der emmer af gammel kirkeby. Til højre lidt længere nede på Jomfrugang og ender på biblioteket, ved Haderslev Dam. 

Desværre gik mit kamera tør for strøm, så jeg kunne ikke give jer den sidste del af turen i billeder. Den kommer en anden gang. Jeg skal nemlig på biblioteket igen ;o)

I aften har jeg lånt : 
Benedicte Valentiner : Præsidenternes Danske Værtinde


Julia Lahme : Sandheder fra en løgner. 



Den første varmt anbefalet, den anden en 'faldt lige over' :o)

Så vil jeg tage hjemturen modsatte vej, i solskin. Måske med et par stop og en fladklemt næse på et par fede butiksruder, undervejs. 
God aften til jer derude. 

1 kommentar:

Landbohaven sagde ...

Gode billeder.
Tak for turen.
Ha´ en dejlig aften.