lørdag den 1. maj 2010

Mit liv som....


Mit liv som Geisha.

I aftes slugte jeg de sidste 5 sider af den. Den gled ned i løbet af rekordtid. Synes, at jeg i starten havde lidt svært ved at huske de japanske ord for tingene, men snart gled bogen.

Jeg, som så mange andre, har troet at geishaer var 'glædespiger'. Det var de som sådan også, men oftes som underholdning i form af sang, dans og historiefortællere. De kunne dog blive tilknyttet en bestemt mand, som hans elskerinde, men det var for en årrække.

Geisha var en livslang uddannelse, hvor skolegang var noget man blev ved med, langt op i alderen.

En smuk fortælling om det at måtte elske den man kunne få, eller den der havde råd til at forsørge en, og ikke få den man elsker. En smuk fortælling om den japanske kultur, med respekt og ære som nøgleord. En facinerende kultur.

Nå, hvis du ikke allerede har læst den, hvilket du sikkert har for jeg er som altid håbløs bagefter, så skulle du ... den er det værd...

Ingen kommentarer: